Inscripció de Defunció
És el mitjà pel qual es dona fe del traspàs d'una persona (data, hora i lloc en què succeeix). El traspàs produeix efectes civils des que té lloc, però per al ple reconeixement dels mateixos és necessària la seva inscripció al Registre Civil.
On s'inscriu la defunció
Per sol·licitar la inscripció de la defunció és necessari conèixer quin és el Registre Civil competent per realitzar-la. Es considera competent el Registre Civil del lloc on hagi ocorregut el traspàs, amb algunes excepcions i normes especials:
Si es desconeix aquest lloc, la inscripció de defunció es farà al Registre corresponent a on s'hagi trobat el cadàver. I si ocorre durant un viatge, el del lloc on hagi de dur-se a terme l'enterrament o, en el seu defecte, el de primera arribada.
En cas de naufragi o catàstrofe aèria, el Registre corresponent serà el del lloc on s'instruïssin les primeres diligències, i en cas que no s'instruïssin diligències per autoritats espanyoles, la competència la determinarà el lloc del sinistre.
Sense perjudici de les regles de competència per practicar les inscripcions, en determinats casos com el traspàs durant un viatge, pot traslladar-se la inscripció al Registre Civil del domicili del difunt, a sol·licitud dels seus hereus.
Requisits de la inscripció
- La inscripció es practica en virtut de la declaració de qui tingui coneixement de la mort.
- Serà necessària certificació mèdica de l'existència de senyals inequívoques de mort per procedir a la inscripció de defunció.
- Si es desconeix la identitat del difunt, es suplantarà la inscripció per noms o àlies, edat aparente i si no es poden expressar l'hora, data o lloc de defunció, indicant-se els límits màxim i mínim del temps en què va ocórrer.
Contingut de la inscripció de defunció
La declaració del traspàs es realitza davant del Registre Civil, aportant el certificat mèdic de defunció o ordre judicial d'inscripció, en formulari gratuït de subministrament obligatori pel Registre, en el qual han de complimentar-se les següents dades:
- Nom i cognoms del difunt
- Noms dels pares
- Estat Civil
- Nacionalitat
- Data i lloc de naixement
- D.N.I.
- Dades d'inscripció de naixement
- Domicili últim
- Dia, hora i lloc de la defunció
- Lloc d'enterrament, si consta a la declaració de defunció en certificació d'Autoritat o funcionari a qui correspon el cementiri.
- Cita del document o documents d'on s'hagin extret les dades anteriors, llevat que siguin coneguts pel declarant, i referència a altres dades d'identificació quan els requerits no siguin coneguts, o a vestits i papers trobats amb el difunt, i fins i tot la seva fotografia.
Qui pot sol·licitar-ho/presentar-ho
Estan obligats a promoure la inscripció:
- Amb caràcter general:
- els parents més pròxims del difunt (consanguinis fins al quart grau i als afins fins al segon: pares, avis, fills, nets, germans, oncles, cosins i cunyats) o, en el seu defecte, els veïns. Es considera facultat per promoure la inscripció qualsevol persona que tingui coneixement de la mort.
- Supòsits especials:
- Si el traspàs ocorre fora del seu domicili, estan obligats a promoure la inscripció del traspàs: els parents, el cap de l'establiment o lloc on hagués ocorregut el traspàs.
- A més, el facultatiu que hagi assistit al difunt en la seva última malaltia, o qualsevol altre que reconegui el cadàver haurà d'enviar immediatament al Registre Civil el part de defunció, en el qual, a més del nom, cognoms, caràcter i número de col·legiació del que ho signa, constarà que existeixen senyals inequívoques de mort, fent constar la seva causa i, amb la precisió que la inscripció requereix, data, hora i lloc del traspàs i mencions d'identitat del difunt, indicant si és conegut de ciència pròpia o acreditada i, en aquest supòsit, documents oficials examinats o mencions d'identitat de persona que afirme les dades, la qual també signarà el part. Si hi hagués indicis de mort violenta s'haurà de comunicar urgentment i especialment a l'Encargat.
- La inscripció pot practicar-se, en tot cas, per sentència o ordre judicial que declari el traspàs.
- Solen ser els agents funeraris, en representació de la família, els encarregats de realitzar aquests tràmits davant del Registre Civil.
- Termini:
- El Reglament de Registre Civil obliga a que la declaració, la pràctica de comprovacions i la inscripció de la defunció es duguin a terme dins de les vint-i-quatre hores següents al traspàs, havent-se de practicar abans de l'enterrament. Mentres no es practiqui la inscripció, no s'expedirà la llicència per a l'enterrament.
- La inscripció de defunció es considera legalment urgent i són hàbils tots els dies i hores de l'any per practicar-la.
Com sol·licitar-ho/presentar-ho
Sol·licitud presencial, documentació necessària:
- Certificat mèdic de defunció.
- Fotocòpia del D.N.I. o passaport del difunt.
- Imprès oficial de declaració de defunció per part de familiar i autorització del funerari.
- (El document en què es fonamenta la inscripció al Registre és normalment el certificat mèdic de defunció, o l'ordre judicial en cas de procediment penal d'investigació per mort violenta, quan la inscripció es realitza, com és norma ordinària, abans de la inhumació.
- No obstant això, per fer la inscripció quan el cadàver hagi desaparegut o s'hagi inhumat abans de la inscripció, serà necessària sentència ferma, expedient governatiu o ordre de l'autoritat judicial que instrueixi les diligències seguides per mort violenta, que afirmi sense dubte el traspàs)
- Inscripció de defunció d'espanyol ocorreguda a l'estranger al Registre Civil Central. S'haurà d'aportar:
- Certificat de defunció expedit per Registre Civil estranger.
- Certificat literal de naixement del difunt expedit per Registre Civil espanyol.
- Documentació espanyola amb la qual s'identificava, si pot presentar-se.
- Acreditació del domicili del promotor a Espanya.
- Fulla declarativa de dades.
- Si no es pot presentar certificat de defunció expedit per un Registre estranger serà necessària la tramitació d'un expedient governatiu.
- (Aquests documents estan recollits a efectes merament informatius, podent, en el moment de la qualificació, ser requerits quants dades oportunes estimi el Magistrat Jutge Encargat, a qui correspon la qualificació registral o al secretari del Registre en la tramitació dels expedients en què intervingui.)
Sol·licitud per correu, documentació necessària:
- Certificat mèdic de defunció.
- Fotocòpia del D.N.I. o passaport del difunt.
- Imprès oficial de declaració de defunció per part de familiar i autorització del funerari.
- (El document en què es fonamenta la inscripció al Registre és normalment el certificat mèdic de defunció, o l'ordre judicial en cas de procediment penal d'investigació per mort violenta, quan la inscripció es realitza, com és norma ordinària, abans de la inhumació.
- No obstant això, per fer la inscripció quan el cadàver hagi desaparegut o s'hagi inhumat abans de la inscripció, serà necessària sentència ferma, expedient governatiu o ordre de l'autoritat judicial que instrueixi les diligències seguides per mort violenta, que afirmi sense dubte el traspàs)
- Inscripció de defunció d'espanyol ocorreguda a l'estranger al Registre Civil Central. S'haurà d'aportar:
- Certificat de defunció expedit per Registre Civil estranger.
- Certificat literal de naixement del difunt expedit per Registre Civil espanyol.
- Documentació espanyola amb la qual s'identificava, si pot presentar-se.
- Acreditació del domicili del promotor a Espanya.
- Fulla declarativa de dades.
- Si no es pot presentar certificat de defunció expedit per un Registre estranger serà necessària la tramitació d'un expedient governatiu.
- (Aquests documents estan recollits a efectes merament informatius, podent, en el moment de la qualificació, ser requerits quants dades oportunes estimi el Magistrat Jutge Encargat, a qui correspon la qualificació registral o al Secretari del Registre en la tramitació dels expedients en què intervingui.)
On presentar-ho
Els ciutadans podran enviar les sol·licituds, escrits i comunicacions a qualsevol de les següents adreces:
- Al Registre General del Ministeri de Justícia (Centre d'Atenció al Ciutadà)
- En qualsevol de les Gerències Territorials del Ministeri de Justícia.
- En qualsevol òrgan administratiu de l'Administració General de l'Estat o de l'Administració de les Comunitats Autònomes i en les Diputacions que hagin subscrit el pertinent conveni.
- A la seu municipal que li sigui més còmoda (si és un dels ajuntaments que ja han subscrit el pertinent conveni: ho han fet fins a la data més de 750 Ajuntaments).